1963
Τα likes στις αναρτήσεις της Τζένιφερ Ανιστον και άλλων σταρ με σχόλια και φωτογραφίες τους με μάσκα ή ενώ εμβολιάζονται, μπορεί να έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα | Getty Images /CreativeProtagon

Πόσο μπορεί να πείσει η Τζένιφερ Aνιστον έναν αντιεμβολιαστή;

Protagon Team Protagon Team 14 Αυγούστου 2021, 20:15
Τα likes στις αναρτήσεις της Τζένιφερ Ανιστον και άλλων σταρ με σχόλια και φωτογραφίες τους με μάσκα ή ενώ εμβολιάζονται, μπορεί να έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα
|Getty Images /CreativeProtagon

Πόσο μπορεί να πείσει η Τζένιφερ Aνιστον έναν αντιεμβολιαστή;

Protagon Team Protagon Team 14 Αυγούστου 2021, 20:15

Γνωστή κυρίως χάρη στον ρόλο της στα «Φιλαράκια», η Τζένιφερ Ανιστον δήλωσε πρόσφατα στο περιοδικό InStyle ότι κόβει τους δεσμούς της με μέλη του κύκλου της που δεν έχουν εμβολιαστεί κατά του κορονοϊού. Και πρόσθεσε «νομίζω ότι είναι ηθική και επαγγελματική υποχρέωση να ενημερώνεις, αφού δεν ζούμε όλοι σε “φυσαλίδα” ούτε κάνουμε τεστ κάθε μέρα».

Στη συνέχεια, η σταρ υποστήριξε τις απόψεις της για τον εμβολιασμό και στο Instagram story της: «Αν έχεις τη μετάλλαξη, μπορείς να μου τη μεταδώσεις», απάντησε σε ερώτηση σχετική με το γιατί ανησυχεί για τους μη εμβολιασμένους γύρω της, εφόσον η ίδια έχει εμβολιαστεί. «Μπορεί να αρρωστήσω ελαφρά, αλλά δεν θα εισαχθώ σε νοσοκομείο ούτε θα πεθάνω», πληροφόρησε η ηθοποιός τους περισσότερους από 37 εκατ. ακολούθους της, «ΑΛΛΑ ΜΠΟΡΩ να τον μεταδώσω σε κάποιον άλλον, που δεν έχει κάνει το εμβόλιο και του οποίου η υγεία κινδυνεύει (ή έχει υποκείμενο νόσημα) και ως εκ τούτου θα έθετα τη ζωή του σε κίνδυνο».

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Jennifer Aniston (@jenniferaniston)

Καμπάνια της Τζενιφερ Ανιστον στο Instagram υπέρ της μάσκας

Ωστόσο η Ανιστον δεν είναι η μόνη που προωθεί τον εμβολιασμό κατά της Covid-19, γράφει  στην Washington Post η Μαρία Λουίσα Παούλ. Στην εποχή της πανδημίας, πολιτικοί, διασημότητες, αθλητές και θρησκευτικοί ηγέτες ενθαρρύνουν τον κόσμο να εμβολιάζεται και να ακολουθεί τις οδηγίες των επιστημόνων, με αποτελέσματα που κυμαίνονται από βοηθητικά έως αναποτελεσματικά, ακόμα και επιβλαβή.

«Σε όλους εσάς τους δειλούς εκεί έξω, θέλω απλά να σας πω: Μην κακαρίζετε σαν κότες», λέει η τραγουδίστρια της κάντρι Ντόλι Πάρτον σε βιντεάκι, που ανέβασε στα social media μετά τον εμβολιασμό της. «Πηγαίνετε και κάντε το εμβόλιο», προτρέπει το κοινό της (παρωδεί μάλιστα το διάσημο τραγούδι της «Jolene» μετατρέποντάς το σε «Vaccine») και μόνο στο Instagram είχε μέχρι στιγμής πάνω από 2.266.500 προβολές.

Την 1 Αυγούστου, η Αριάνα Γκράντε μοιράστηκε με τους 257 εκατ. ακολούθους της στο Instagram μια «διακριτική υπενθύμιση: παρακαλώ να κάνετε τα εμβόλιά σας». Και τον περασμένο μήνα, η έφηβη τραγουδίστρια Ολίβια Ροντρίγκο στάθηκε στην αίθουσα ενημέρωσης του Λευκού Οίκου, ενθαρρύνοντας τους νέους να κάνουν το εμβόλιο, έβγαλε σέλφι με τον πρόεδρο των ΗΠΑ και μίλησε με τον δρα Φάουτσι. Τον περασμένο Μάρτιο, εξάλλου, οι πρώην πρόεδροι Μπαράκ Ομπάμα, Τζορτζ Μπους, Μπιλ Κλίντον και Τζίμι Κάρτερ πρωταγωνίστησαν σε μια διαφήμιση για τους εμβολιασμούς.

Η έφηβη τραγουδίστρια Ολίβια Ροντρίγκο έβγαλε και σέλφι με τον πρόεδρο Τζο Μπάιντεν στον Λευκό Οίκο (Facebook/Olivia Rodrigo)

Τα ποσοστά των εμβολιασμένων παραμένουν στάσιμα εν μέσω δυσπιστίας και παραπληροφόρησης, τέτοιες καμπάνιες, όμως, επιτρέπουν στο μήνυμα να εξαπλωθεί γρήγορα σε εκατομμύρια ανθρώπους. Δεν είναι κάτι καινούργιο: Εδώ και αιώνες, αξιοποιούσαν τις φωνές των διασήμων για να κινητοποιήσουν τον κόσμο να  εμβολιαστεί.

Ο Μπέντζαμιν Φράνκλιν ήταν ένας από τους πιο σημαντικούς υποστηρικτές της πρακτικής εμβολιασμού με τον ιό της ευλογιάς (variolation) –μια πρώιμη μέθοδος ενεργοποίησης του ανοσοποιητικού συστήματος που περιλάμβανε μόλυνση των ανθρώπων με μια ήπια μορφή της ασθένειας– για την πρόληψη της νόσου που είχε σκοτώσει τον μικρό του γιο.

Πάνω από 200 χρόνια αργότερα, ο Ελβις Πρίσλεϊ έκανε το εμβόλιο της πολιομυελίτιδας στα παρασκήνια του «The Ed Sullivan Show», σε μια προσπάθεια να πείσει τους εφήβους να εμβολιαστούν. Μάλιστα, μια φιλανθρωπική οργάνωση προσφέρθηκε στη συνέχεια να στείλει μια υπογεγραμμένη από τον σταρ φωτογραφία της εκδήλωσης σε οποιοδήποτε θα μπορούσε να αποδείξει ότι όλα τα μέλη της οικογένειας του ήταν εμβολιασμένα.

Ωστόσο ο Στίβεν Μόντσλι, ιστορικός στο Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ, που μελετά την αμερικανική Ιατρική και Δημόσια Υγεία του 20ού αιώνα, σε έρευνά του διαπίστωσε ότι αν και η υποστήριξη διασήμων προσώπων μπορεί να βοηθήσει τους αξιωματούχους Υγείας να προσεγγίσουν ένα ευρύτερο κοινό, ενδέχεται να μην είναι η κινητήρια δύναμη πίσω από την αλλαγή της συμπεριφοράς των ανθρώπων.

Ο ιστορικός υποστηρίζει ότι η επιτυχημένη εκστρατεία εμβολιασμού του Πρίσλεϊ τη δεκαετία του 1950 –η οποία βοήθησε να μειωθούν τα κρούσματα πολιομυελίτιδας κατά 90% στο τέλος της δεκαετίας– είχε λιγότερη σχέση με τον ενθουσιασμό που προκάλεσε ο σταρ του ροκ εν ρολ. Οφειλόταν, κυρίως, στη δημιουργία δικτύων εφήβων που προωθούσαν τον εμβολιασμό.

Η ΜΚΟ «March of Dimes» (είχε ιδρυθεί το 1938 από τον πρόεδρο Ρούσβελτ για την καταπολέμηση της πολυομελίτιδας, που προκαλεί παιδική παράλυση) κάλεσε τους έφηβους να κατανοήσουν τους λόγους της απροθυμίας τους. Δημιουργήθηκε τότε η ομάδα Teens Against Polio, που συνέβαλε στην δραστική αύξηση των ποσοστών εμβολιασμού μεταξύ των νέων.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Ariana Grande (@arianagrande)

Η παρότρυνση της Αριάνα Γκράντε στο κοινό του Instagram να φοράει μάσκα και να εμβολιαστεί

Ο Πρίσλεϊ μπορεί να μην ήταν ο πρωταρχικός παράγοντας της επιτυχίας της εκστρατείας για την πολιομυελίτιδα, αλλά ένα μεγάλο όνομα που βοήθησε –πέντε δεκαετίες αργότερα– στην προώθηση ενός εμβολίου το οποίο σώζει ζωές.

Το 2000, η ​​δημοσιογράφος Κέιτι Κούρικ αφιέρωσε ένα μέρος της τηλεοπτικής εκπομπής «Today» στις κολονοσκοπήσεις. Σύμφωνα με έρευνα της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, για περίπου εννέα μήνες μετά την προβολή της εκπομπής, ο αριθμός των εξετάσεων για καρκίνο του παχέος εντέρου αυξήθηκε.

«Αυτά τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι ένας διάσημος μπορεί να έχει ουσιαστικό αντίκτυπο στη συμμετοχή του κοινού σε προγράμματα προληπτικής φροντίδας», ανέφεραν οι επιστήμονες. Ωστόσο σύμφωνα με τον  καθηγητή Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια Ντέιβιντ Τσέντολα, δεν εξυπηρετούν όλες οι καμπάνιες Υγείας το δημόσιο καλό.

Σταρ με μεγάλο κύρος και influencers μπορεί να είναι χρήσιμοι για την εμπορία προϊόντων και την ευαισθητοποίηση του κοινού, δήλωσε ο Ντέιβιντ Τσέντολα στην εφημερίδα The Washington Post. Το πρόβλημα προκύπτει όταν πρόκειται να προωθήσουν μια πιο σύνθετη ιδέα, που περιλαμβάνει κοινωνικούς κανόνες. Σε αυτές τις περιπτώσεις, λέει, το να στηρίζεται κανείς στη φήμη και την επιρροή, αποδείχτηκε ανεπιτυχές.

Οι άνθρωποι παρακολουθούν τους influencers για να μάθουν ποιες είναι οι τελευταίες τάσεις στο μακιγιάζ, αλλά συχνά δεν εκτιμούν τις συμβουλές τους όταν πρόκειται για σχολεία για τα παιδιά τους ή για το εμβόλιο του κορονοϊού, λέει ο Τσέντολα. Σε αυτές τις περιπτώσεις, μεγαλύτερη σημασία έχουν οι απόψεις των γειτόνων, των φίλων και των μελών της οικογένειάς τους, και αυτό είναι το κύριο μειονέκτημα στις καμπάνιες που βασίζονται σε διασημότητες.

Στην πραγματικότητα, τα likes στις αναρτήσεις της Τζένιφερ Ανιστον και της Αριάνα Γκράντε με σχόλια και φωτογραφίες τους με μάσκα ή ενώ εμβολιάζονται, μπορεί να έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα, τονίζει ο αμερικανός καθηγητής Κοινωνιολογίας: «Είναι κάτι που πραγματικά δεν λειτουργεί όταν οι άνθρωποι είναι δικτυωμένοι, έχουν συνομηλίκους και φίλους και συμμαθητές στο σχολείο, και άτομα στο σπίτι, που πιστεύουν ότι αυτό είναι μια κακή ιδέα», λέει ο Τσέντολα, «Ολοι γνωρίζουν ήδη για αυτό το πράγμα και υπάρχει μεγάλη αντίσταση. Το να λες ακόμα περισσότερα στους ανθρώπους για τον εμβολιασμό, τους κάνει να νιώθουν δυσαρέσκεια. Το πιστεύουν λιγότερο και αισθάνονται ότι τους έχει κατακλύσει».

Ο σκεπτικισμός για το εμβόλιο διαπερνά τις κοινωνίες, ανεξάρτητα από τη φυλή, την εθνικότητα, της κοινωνικοοικονομική κατάσταση, την ιδεολογία και τον τόπο. Ωστόσο, μία από τις πιο αξιοσημείωτες διαφορές σε ποσοστά εμβολιασμού είναι μεταξύ αστικών και αγροτικών περιοχών.

Η περίφημη στιγμή του δημόσιου εμβολιασμού του Ελβις κατά της πολιομυελίτιδας (Reuters/Protagon.Creative)

Σύμφωνα με τα ευρήματα του Kaiser Family Foundation Covid-19 Vaccine Monitor, που δημοσιεύτηκαν τον Ιούνιο, οι άνθρωποι που ζούσαν σε αστικές περιοχές ανέφεραν θετική στάση απέναντι στα εμβόλια – με το 76 % των ερωτηθέντων να λένε ότι είχαν κάνει τουλάχιστον μία δόση ή θα την έκαναν το συντομότερο δυνατόν, ενώ στις αγροτικές κοινότητες το ποσοστό ήταν 57%.

Καθώς οι αξιωματούχοι της Υγείας και της Κυβέρνησης στις ΗΠΑ αναζητούν πιο αποτελεσματικούς τρόπους για την αντιμετώπιση της δυσπιστίας, ο Τσέντολα λέει ότι τα στοιχεία οδηγούν σε πληροφορίες που μπορούν να μοιράζονται μεταξύ τους γείτονες και φίλοι.

«Ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιούμε την κοινωνική επιρροή είναι λίγο ξεπερασμένος», υποστηρίζει. «Το κλειδί είναι να δώσουμε σε ορισμένες ομάδες μια ιδέα για να τη συζητήσουν και να υποστηρίξουν ο ένας τον άλλο στις κοινότητες. Ετσι γίνεται η μετάδοση πληροφοριών, η οποία μπορεί να αναπτυχθεί και να εξαπλωθεί σε ολόκληρο το έθνος».

Ο αμερικανός κοινωνιολόγος προσθέτει τέλος ότι «ο μέσος άνθρωπος μπορεί μερικές φορές να είναι ο καλύτερος influencer».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News